Tuesday, September 21, 2010

Perpaduan Negara Kita Membanggkan

Isu pujian terhadap negara kita, sememangnya suatu perkara yang klise untuk disantapkan. Kadangkala, ubat itu berwarna-warni, siapa sangka pahit rasanya. Mungkin disebalik seribu satu cerita manis yang ditabur, hanya satu yang wujud kebenarannya. Demi menyuntik debaran debat perpaduan pada UCAP dan diri sendiri, maka, perbincangan tentang isu perpaduan perlu diperinci biarpun bukan hari ini. (malas).

Persoalan timbul, bagaimana untuk mengukur keadaan perpaduan yang membanggakan. Sekali pandang, mungkin pengiktirafan antarabangsa menggambarkan keadaan yang membanggakan. Tetapi, saya rasa, pengiktirafan antarabangsa mungkin bukan parameter yang bersesuaian memandangkan hari ini, kita tiada badan khas yang dipertanggungjawabkan menyelidiki hubungan perpaduan masyarakat dunia. Tidak ada. (setahu saya). Jika ada sekalipun, mungkin NGO yang biasanya keputusan mereka acap kali diekori dengan pertikaian dan keraguan.

Maka, untuk menilai keadaan perpaduan di negara kita membanggakan atau tidak, saya mencadangkan untuk kita menilai sama ada kerajaan dan rakyat hari ini telah memainkan peranan untuk menyuburkan nilai-nilai perpaduan. Usaha kerajaan dan respon masyrakat mungkin penilaian yang baik. Namun, apakah parameter membanggakan. Saya mencadangkan, kita perlu menilai jurang sosial dan jurang ekonomi berjaya dirapatkan sebagai asas penilaian keadaan perpaduan yang membangggakan.

Dan, tatkala berbicara soal perpaduan, saya kira ada antara kita hanya terleka pada isu perpaduan inter kaum, tetapi tidak hubungan intra kaum, apatah lagi soal integrasi wilayah.

...to be continued...

No comments: